INDIAN DAYTONA 1920
Dit is het verhaal van een INDIAN DAYTONA fabrieksracer die na jaren en jaren op een zolder in Denemarken gelegen te hebben, nu weer in de oude glorie hersteld gaat worden.
Dat dit nogal wat voeten in aarde zal hebben blijkt wel uit onderstaand verhaal....
Als eerste een stukje historie over deze beroemde machine:
Met deze INDIAN DAYTONA is tussen 1919 en 1922 geraced door Th. Helle-Broe, voornamelijk op het Deense eiland Fanø, gelegen aan de westkust van Denemarken.
Op dit eiland werden net zoals op Daytona Beach in de USA strandraces gehouden met speciaal daarvoor gebouwde racemotoren.
Th. Helle-Broe was erg beroemd in Denemarken, hij won bijna alle races in z'n klasse!!!
Deze fabrieksracer is speciaal gebouwd door INDIAN voor races op stranden en/of op kombanen ( de zogenaamde board-trackers) wat toendertijd erg populair was.
De deense importeur van Indian was de firma Bendixen & Lindhart uit Kopenhagen, en importeerde 3 van deze Daytona racers, zie de foto hieronder.
Th. Helle-Broe was één van de fabriekscoureurs die onder andere op Fanø geraced heeft.
snelheden tot 180 km\h waren niet ongewoon, en dat op een motorfiets zonder remmen!!!!
Th. Helle-Broe op zijn 1920 1000 cc INDIAN DAYTONA
Hoe het allemaal begon.......
We schrijven begin 2013, als deze machine voor de eerste keer ter sprake komt bij een oude bekende in Denemarken.
Hij vertelt dat hij bij een verzamelaar van antieke motorfietsen de "overblijfselen" van Helle-Broe's race-Indian weet te liggen.
Hoor ik daar RACE-INDIAN????
Gaat het hier om een INDIAN fabrieksracer, een echte????
M'n vraag wordt positief beantwoord, het gaat om een echte fabrieksmachine.
Wel wordt het meteen duidelijk dat de motor niet helemaal kompleet is, en dat vooral het frame in matige staat is.
Op de vraag of het te koop was, kreeg ik een duidelijk antwoord; hij zou het proberen, maar makkelijk zou het niet worden het daar weg te krijgen.....
De huidige eigenaar had de spullen al meer dan 30 jaar, en had nog steeds het plan de motor in volle glorie te herstellen.
Uiteindelijk heeft het bijna een jaar geduurd voordat er een paar summiere fotootjes gestuurd werden, en een beetje duidelijk werd wat er precies was, en over welk type INDIAN racer het hier precies ging.
Gelukkig had de beste man inmiddels ook besloten dat hij wel afstand wilde doen van de spullen, omdat de restauratie er waarschijnlijk wel nooit meer van zou komen.
Het bleek te gaan om een INDIAN DAYTONA van ongeveer 1919!!!!
Belangrijkste was voor mij natuurlijk het motorblok, welk type en is deze wèl kompleet?
Blokken van fabrieksracers zijn uiterst zeldzaam, en eventueel missende onderdelen eigenlijk onmogelijk te vinden
Het blijkt dus om een DAYTONA motorblok te gaan, wat inhoudt dat we hier te maken hebben met een 1000 cc zijklepper met gigantische kleppen, ook wel een BIG-VALVE-DAYTONA blok genaamd.
Zo'n blok lijkt enigszins op het bigvalve INDIAN powerplus blok, maar is toch weer heel anders, wat later ook blijkt tijdens de revisie van het blok, maar daarover later meer.
Hieronder een foto zoals de spullen bij mij aankwamen, tezamen met een grote doos losse onderdelen....
Inmiddels is de restauratie van het frame een feit, en begint het al ergens op te lijken!
Stapje voor stapje gaan we het projekt van de grond af opnieuw opbouwen.
Te beginnen met het motorblok:
Deze blokken werden vroeger echt niet gespaard, het maximale moest eruit gehaald worden in de race naar de overwinning, menig blok overleefde dit niet en eindigde glorieloos op de oud-ijzerhoop.
Dit blok blijkt eigenlijk nog in verrassend goede staat te zijn, versleten zuigers, versleten klepgelijders en bronzen bussen, maar verder nog in een hele nette staat.
Ongelooflijk eigenlijk voor een racer van bijna 100 jaar oud!
Met behulp van vriend Sietze is dit allemaal vakkundig in ere hersteld, en is het blok inmiddels weer klaar voor z'n volgende race!
WORDT VERVOLGD.......